Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Cecilia - 4 februari 2011 12:12

Läser artikel efter artikel om människor som är svårt sjuka och inte får vara sjuka. Tycker det är jättebra att människor som är sjuka får en chans att arbeta....men kanske inte heltid. De kanske behöver sysselsättning för att må bra men då kanske några timmar om dagen eller i veckan.

ALLA kanske inte klarar av ett heltidsjobb. Vissa kanske klarar en timme om dagen medans andra klarar 3 eller 5 timmar.


En sak kan jag med säkerhet säga. Ingen har BETT om att bli sjuk, ingen VILL vara sjuk,ingen VILL ha kronisk smärta!!

Jag vet det. Jag har också en sjukdom som gör att jag lever med ständiga smärtor och sömnsvårigheter. Jag VILL vara frisk och jag VILL jobba!

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk var det någon som sade. Och det stämmer för det är inte bara att vara hemma och vara sjuk.Man får bråka med systemet.


Jag ska inte gnälla, jag har "bara" fibromyalgi. En sjukdom som gör att jag har kronisk smärta. Idag kan det vara i benen och i morgon kan det vara i händerna. Det gör ont och jag får svårt att sova men jag kommer inte dö av det, jag kommer inte hamna i rullstol men det finns heller inget botemedel.

Det syns inte utanpå... inga plåster bandage eller gips som visar att jag lever med kronisk smärta.


Frågan är..Blir människor friskare för att de blir utförsäkrade och ståendes utan pengar? Utan pengar kan de inte gå på sina läkarbesök, de kan inte lösa ut sina mediciner och de kan inte betala sitt boende och köpa mat.

Många sjukdomar är "osynliga" men bara för att de inte syns betyder det inte att inte de här människorna behöver hjälp.

Alla psykiskt sjuka, de med cancer och andra allvarliga sjukdomar som sänker arbetsförmågan... är det rätt att kasta ut dom till arbetsmarknadens förfogande och sen skita i vad det får för konsekvenser för personen enskilt och för samhället?

I slutändan blir det ju ändå statens problem??

Varför inte ta hand om dessa människor på ett värdigt sätt?

Ingen har valt detta liv..... ingen blir friskare av stress och måsten...


Jag är inte emot att människor som kan jobba lite ska få jobba. Jag är emot att människor förnedras.


Ha det bra alla  KRAM

Presentation

Körkort

Fråga mig

12 besvarade frågor

Shopping

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Resor & Hotell

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Telefoni & Bredband

Kategorier

Bank & Försäkring

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tv & Musik

Skriv gärna en rad här

Räknare


Ovido - Quiz & Flashcards